Ben jij van plan om een doelgroep analyse te gaan maken? Je kunt jouw doelgroep op basis van verschillende factoren analyseren. Zo kom je goed te weten wie jouw doelgroep is en waar deze zich bevindt. Ook leer je hoe ze over jouw bedrijf of merk denken. In dit artikel vertellen wij je stap voor stap hoe je een doelgroep analyse uitvoert. Lees snel verder en ga meteen aan het slag met het uitvoeren van jouw doelgroep analyse.
Waarvoor is de doelgroep analyse?
Allereerst is het goed om te bedenken waarvoor de doelgroep analyse precies is. Is het om je bedrijf te positioneren of moet het als input voor een communicatieplan dienen? Er zijn diverse redenen om een doelgroep analyse uit te voeren. Door vast te stellen waarom je dit doet, is de kans groter dat je de analyse op de juiste wijze uitvoert en een helder eindresultaat krijgt. Je kunt zo ook bepalen wat wel of niet relevant is om als vragen mee te nemen in het onderzoek.
Wat wil je weten over de doelgroep?
Vervolgens ga je na wat je wilt weten over de doelgroep. Er zijn diverse soorten gegevens die je nodig kunt hebben. Dit kunnen gegevens zijn zoals:
– Demografische gegevens
– Geografische gegevens
– Psychografische gegevens
– Klanttevredenheid
– Gegevens ten opzichte van de naamsbekendheid van jou of jouw concurrentie
– Product gebruik
Hoe wil je aan je informatie komen?
Vervolgens ga je vaststellen hoe je aan deze informatie wilt komen. Dit kan via online research zijn, maar ook door het afnemen van een enquête. Ga voor jezelf na welke stappen je dient te ondernemen om de informatie te krijgen die je zoekt.
Ga na welke informatie je al hebt
Bekijk vervolgens welke informatie je al hebt. Het kan best zijn dat bepaalde collega’s al over specifieke informatie beschikken. Dit kan bijvoorbeeld uit oude onderzoeken zijn of andere gegevens die op de pc staan. Zorg ervoor dat je dit soort dingen eerst weet. Het zou zonde zijn als je al belangrijke informatie hebt en toch opnieuw aan de slag gaat.
Bedenk welke bronnen je raadpleegt
Wat je nu gaat doen, is een overzicht maken van de bronnen die je gaat raadplegen. Dit kunnen bijvoorbeeld collega’s zijn, maar ook beschikbare onderzoeken, statistieken (CBS), literatuurstudies, andere literatuur, vakbladen, veldonderzoek of KvK gegevens. Kies uit welke bronnen relevant zijn voor jouw doelgroep analyse en ga doelgericht aan de slag door deze bronnen te benaderen.
Verzamel informatie
De laatste stap is het verzamelen van informatie. Zorg ervoor dat je alle informatie goed categoriseert, zodat je precies weet waar je alles kunt vinden. Anders is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vervolgens koppel je de informatie aan de vragen die je bedacht hebt voor de deelnemers van het onderzoek. Zorg ervoor dat je altijd de bron noteert in het definitieve document, zodat jouw doelgroep analyse straks staat als een huis.
Wij wensen je veel succes met het uitvoeren van jouw doelgroep analyse!